Huishoudelijk reglement Bladels Creatief


Huishoudelijk reglement

van Vereniging Bladels Creatief, vastgesteld in de bestuursvergadering van 20 januari 2025 


Begripsbepaling

In dit reglement wordt verstaan onder:

  • De Vereniging: Bladels Creatief, gevestigd te Bladel ingeschreven bij de Kamer van Koophandel te Bladel onder nummer KVK 40239965;
  • De statuten: de statuten van de Vereniging, zoals vastgelegd in een akte gepasseerd op 19 oktober 2024 bij notaris Peeters & van Voskuijlen te Bladel;
  • Het bestuur: het bestuur van de Vereniging als bedoeld in artikel 12 van de statuten;


Taken en bevoegdheden van bestuur en bestuursleden.


De voorzitter

  • Heeft de algemene leiding over de Vereniging;
  • Vertegenwoordigt de Vereniging naar buiten toe;
  • Overlegt met officiële instanties;
  • Geeft leiding aan het bestuur;
  • Is het eerste aanspreekpunt voor bestuursleden;
  • Stelt in overleg met de secretaris de agenda voor elke vergadering op;
  • Leidt de bestuursvergaderingen en de jaarvergadering;
  • Ziet erop toe dat beslissingen worden genomen in overeenstemming met de wet, de statuten en dit huishoudelijk reglement;
  • Coördineert en stuurt activiteiten;
  • Ziet erop toe dat bestuursleden hun taken naar behoren vervullen en spreekt hen hierop aan indien dit niet het geval lijkt.
  • Maakt voor de ALV het jaarverslag. 


De penningmeester 

  • Voert de financiële administratie;
  • Waarborgt de continuïteit van de financiële administratie, vooral in geval van opvolging;
  • Stelt financiële overzichten op;
  • Maakt het financiële gedeelte van het jaarverslag;
  • Beheert de kas, de bankrekeningen en de eventuele spaarrekeningen;
  • Beheert de inventarislijst en de inventaris, bepaalt of en onder welke voorwaarden inventaris wordt uitgeleend en ziet toe op retourbezorging;
  • Begroot inkomsten en uitgaven en voert op deze activiteiten tussentijds en na afronding financiële controle uit;
  • Beslist zelfstandig over uitgaven tot 250 euro;
  • Beoordeelt of gedane uitgaven en declaraties vallen binnen de jaarbegroting en/of de in bestuursvergaderingen gemaakte afspraken;
  • Onderhoudt contacten met sponsoren en subsidieverstrekkers.
  • Voert de ledenadministratie


De secretaris

  • Maakt van elke vergadering een verslag waarin minimaal vermeld:

o De datum en plaats van de vergadering;

o De aanwezige en afwezige bestuursleden;

o De genomen besluiten;

  • Ontvangt alle binnenkomende post, rechtstreeks of via andere bestuursleden;
  • Neemt kennis van en behandelt de post, schakelt waar nodig andere bestuursleden in om de post te behandelen en verzorgt de daaruit voortvloeiende correspondentie;
  • Archiveert alle relevante documenten;
  • Beheert de CRM*-database, waarin de gegevens van bestuursleden, ex-bestuursleden, vertegenwoordigers van de gesubsidieerde goede doelen zijn vastgelegd. Hij of zij zorgt ervoor dat deze database actueel en betrouwbaar is, voor zover dat redelijkerwijs mogelijk is. Hij of zij bewaakt ook de toepassing en uitvoering van de voorschriften voortkomende uit de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) • Customer relationship management = klantrelatiebeheer


De webmaster 

  • Beheert de website;
  • Ziet erop toe dat deze beschikbaar en bereikbaar is;
  • Beheert de structuur van de website;
  • Zorgt ervoor dat de inhoud van de website actueel en volledig is;
  • Voert de eindredactie van teksten op de website;
  • Beoordeelt content die voor plaatsing op de website wordt aangeboden en overlegt met de voorzitter indien teksten worden aangeboden of geplaatst die niet door de beugel kunnen;
  • Onderhoudt contacten met hen die teksten of andere content voor de website aanleveren;
  • Beantwoordt de binnenkomende e-mail. Met de secretaris worden goede afspraken gemaakt over de soorten e-mail die de webmaster zelf mag afhandelen;


Gedragsregels voor de leden

  • Elke schildergroep benoemd een contactpersoon, die aanspreekpunt is voor het bestuur.
  • Bij deze contactpersoon moet een lid zich melden als deze extra wil komen schilderen in die groep.
  • Elk lid is verantwoordelijk voor het schoon achterlaten van zijn/haar werkplek.
  • Elke groep is verantwoordelijk voor het schoon achterlaten van de ruimte; inclusief de spuitcabine.
  • In de lockers mogen geen brandbare stoffen, zoals terpentine of andere oplosmiddelen worden bewaard. Alleen reukloze terpentine is toegestaan voor gebruik in het atelier.
  • Degenen die met olieverf schilderen moeten hun kwasten thuis schoonmaken, niet op het atelier.
  • In de bergruimte mag elk lid één schilderij, waaraan op dat moment wordt gewerkt, opslaan. Uitzondering geldt voor olieverfschilderijen; daar mogen er twee van in de bergruimte staan.
  • Alle schilderijen in de bergruimte moeten voorzien van de naam van de schilder.
  • Op de exposities worden alleen werken tentoongesteld die in het atelier recent zijn gemaakt.


Contributieregeling

  • De contributie is jaarlijks verschuldigd en dient voldaan te zijn vóór de Algemene ledenvergadering.
  • De hoogte van de contributie wordt vastgesteld in de Algemene ledenvergadering.
  • Restitutie van de contributie vindt slechts plaats bij langdurige ziekte (meer dan 3 maanden), indien dit tijdig is gemeld bij het bestuur.


Declaraties

  • Bestuursleden zijn gerechtigd privé gedane of voorgeschoten uitgaven en gereden kilometers te declareren.
  • Bestuursleden zijn niet gerechtigd vacatiegeld te declareren of zich op andere wijzen voor hun inspanningen en/of tijdsbesteding te laten compenseren. 


Slotbepalingen

  • In gevallen waarin de wet, de statuten en dit huishoudelijk reglement niet voorzien, beslist het bestuur.